Oskar Zieta (fot.: Zieta Prozessdesign)

Podczas zorganizowanej przez Marro debaty o roli sztuki i designu w procesie przemiany centrum handlowego (Shopping Center Forum 2017) jedną z omawianych przez nas realizacji była rzeźba Oskara Zięty zaprojektowana specjalnie dla warszawskiej Galerii Północnej (GTC).

Autor chętniej przedstawia się jako inżynier niż jako artysta. Jest autorem technologii FiDU, która w największym skrócie polega na nadmuchiwaniu dwóch zespawanych na płasko kawałków stali. Wpompowane powietrze nadaje materiałowi trójwymiar, za każdym razem nieco inny, nie ma dwóch identycznych form. Technologia jest testowana pod kątem różnych eksperymentalnych zastosowań, a najbardziej znanym przykładem użycia jej na masową skalę pozostają stołki PLOPP (nazwa modelu to skrót od „polski ludowy obiekt pompowany powietrzem”). Niedawno pojawiła się nowa konstrukcja w przestrzeni miejskiej – „Nawa” na Wyspie Daliowej we Wrocławiu.

– Wir jest największą stojącą rzeźbą, jaką wykonaliśmy w naszej pracowni – przyznaje Oskar Zięta.- Inspiracją był wir wodny, który w formie stalowej konstrukcji przechodzi przez wszystkie poziomy Galerii Północnej. Smukły, zwężający się przy końcach kształt profili sprawia, że rzeźba jest subtelna i delikatna, pomimo ogromnego rozmiaru.

Forma powstała metodą projektowania parametrycznego. Całość składa się z pięciu profili o wysokości aż 24 metrów i wadze 2,5 ton. „Wir” był wyzwaniem nie tylko projektowym, ale i logistycznym. Został przewieziony z hali warsztatowej w Zielonej Górze drogowym transportem specjalnym i zamontowany jeszcze przed przykryciem bryły dachem.

Więcej szczegółów zza kulis produkcji w materiale video: