Centra handlowe, które powstały kilkanaście lat temu, potrzebują dzisiaj odświeżenia przestrzeni i wizerunku. Sukces remodelingu w dużej mierze zależy od… zrozumienia, jak jak bardzo zmieniły się społeczne i indywidualne oczekiwania, zachowania i potrzeby.
Dzisiaj centrum handlowe to nie tylko miejsce zakupów, ale też spędzania wolnego czasu. Zarządzający są więc odpowiedzialni za projektowanie doświadczeń odwiedzających – stąd coraz bardziej urozmaicona strefa gastronomiczna, rosnąca popularność atrakcji dla rodzin z dziećmi oraz nowe przestrzenie typu co-working.
Aleksandra Zalska, architekt z działu projektowego Marro, podpowiada, jak mądrze zaplanować i skutecznie przejść przez proces remodelingu.
Po czym poznać, że remodeling jest już potrzebny?
Przede wszystkim po zmniejszającej się frekwencji. Bywa też tak, że klienci nadal są, ale spędzają w centrum zbyt mało czasu, bo brakuje udogodnień, które mogłyby zatrzymać ich na dłużej. Są to między innymi: wygodny FC, siłownia, plac zabaw dla dzieci, co-working. Pomocne w ocenie są też wskaźniki pustostanów i GLA.
Jak zaplanować remodeling?
Punktem wyjścia powinny być zawsze pogłębione analizy, uwzględniające: footfall (kiedy maleje, kiedy wzrasta, porównania w czasie), profil odwiedzających (wg płci, wieku, wykształcenia, bliskości zamieszkania, celu wizyty: zakupy, spędzanie wolnego czasu w foodcourcie albo kinie, odwiedziny funkcjonalne, np. w centrum medycznym).
Następnie przygotowujemy strategię, czyli określamy grupę docelową, profil miejsca, a także planujemy nowe działania i usługi oferowane przez centrum. Przykładowo: Vivo! Lublin otworzyło się na współpracę z miastem, współorganizuje imprezy miejskie, m.in.: Noc Kultury, Festiwal Inne Brzmienia, Festiwal Sztukmistrzów, a także Jarmark Jagielloński i Festiwal Bożonarodzeniowy.
Dopiero kolejnym etapem jest projekt architektoniczny, który uwzględnia przyjęte założenia i zaplanowane działania. W przypadku food courtów najczęściej dochodzi do rozbudowy, zwiększenia liczby miękkich siedzisk, wprowadzenia zieleni. Należy zapewnić odwiedzającym meble z funkcją doładowania telefonu czy laptopa, a kosze na śmieci powinny być z opcją segregacji odpadów. Z kolei w strefach zewnętrznych pojawiają się nowe funkcje: siłownie, place zabaw, kino letnie.
Jakie są najważniejsze zasady projektowania w remodelingu?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że remodeling to nie tylko zmiany wizualne obiektu, ale także wprowadzenie dodatkowych udogodnień dla klientów. Niezbędna jest ścisła współpraca i porozumienie między inwestorem, architektem i wykonawcą.
Warto też ustalić estetykę aranżowanych przestrzeni – tak, aby uzyskać spójność we wszystkich strefach. Duża popularnością cieszy się dzisiaj domowy, komfortowy styl: sofy, fotele, miękkie tapicerki. Koniecznie trzeba pamiętać, żeby używać materiałów o zwiększonej odporności (na przykład na ścieranie), przeznaczonych do obiektów użyteczności publicznej, łatwych w czyszczeniu.
Na zdjęciach: food court Vivo! lublin (dawniej: Tarasy Zamkowe, więcej informacji o projekcie w zakładce „realizacje”)