Epidemia koronawirusa, co zauważa m.in. Jacek Dukaj, przyspieszyła wiele procesów, z którymi mieliśmy do czynienia już wcześniej. Przyspieszenie następuje na wielu różnych poziomach: w trendach technologicznych, lifestyle’owych, także w przemianach wartości i kultury (więcej w eseju „Tak wymienia się rdzeń duszy”).
Każdy kryzys to sprawdzian dla innowacyjności i umiejętności szybkiego działania. Trzeba przyznać, że projektanci i producenci mebli bardzo sprawnie zareagowali na nowe realia. W jaki sposób design może pomóc w tych nietypowych czasach?
Jak w każdym, także „niekryzysowym” procesie projektowym kluczowe było zdefiniowanie nowych problemów i potrzeb, a następnie opracowanie rozwiązań. Czasami były to zupełnie nowe produkty, innym razem – modele obecne w portfolio już od dłuższego czasu, które pod wpływem bieżących wydarzeń zyskały nowe „5 minut”. Najbardziej gwałtowny wzrost zainteresowania dotyczy przede wszystkim: stacji do dezynfekcji rąk, wszelkiego rodzaju separatorów (pisaliśmy o nich tutaj) oraz dodatkowych koszy na śmieci (najlepiej bezdotykowych i zamykanych).
Równie dobrym refleksem wykazały się działy R&D, które przystąpiły do opracowania przewodników po pandemicznej rzeczywistości i podpowiedzi, jak sobie radzić z nowymi wyzwaniami. Na pewno wiele pytań pozostaje otwartych – odpowiedź na nie będzie możliwa wraz z rozwojem sytuacji.
Poniżej 3 naszym zdaniem najbardziej merytoryczne i przydatne opracowania. Publikacje zawierają konkretne podpowiedzi i rozwiązania (w tym także wiele przykładów aranżacji biura „przed i po”):
1.
Return to Work(place): Navigating the New Normal – dokument Haworth, który zawiera m.in.: listę pytań, na które warto odpowiedzieć planując powrót firmy do biura oraz konkretne przykłady, jak zmieniać biurowe ustawienia. Wszystko w kontekście kultury organizacji – to zagadnienie, które jest fundamentem wszelkich działań projektowych proponowanych przez Haworth. Jest też wersja przygotowana z myślą o działach HR (dostępna tutaj).
![](https://marro.com.pl/wp-content/uploads/2020/07/HAWORTH-Return-to-Workplace-1200x800.jpg?x93262)
Haworth, Return to Work(place)
2.
The Road Back to the Office, A Safe Landing in a New Office Reality i najnowszy numer A New Destination for Shared Space to poradniki firmy Vitra przygotowane z myślą o różnych rodzajach przestrzeni. Wszystkie dostępne do pobrania tutaj.
![](https://marro.com.pl/wp-content/uploads/2020/07/Vitra-1200x800.jpg?x93262)
Vitra, The Road Back to the Office
3.
How to adapt the workplace to Covid19 – publikacja Actiu zawiera nie tylko wytyczne dotyczące dostosowania środowiska pracy do nowych wymagań, ale też wskazówki dot. wydajnego biura domowego.
![](https://marro.com.pl/wp-content/uploads/2020/07/ACTIU_Brand_Book_Covid-19-cover-1200x800.jpg?x93262)
Actiu, How to adapt the workplace to Covid19
Kolejne publikacje będziemy podrzucać na LinkedIn.
Osobną, bardzo pomocną kategorią materiałów są rekomendacje i wytyczne dot. dezynfekcji. Większość producentów przygotowała szczegółowe informacje (na przykład Haworth, Framery czy Kvadrat), które ułatwiają serwisom sprzątającym wypełnienie zaleceń epidemiologicznych bez ryzyka zniszczenia materiałów – warto ich szukać na poszczególnych stronach www.
Wszystkie teksty z cyklu „Powrót do biura” znajdziesz w kategorii RESEARCH. Jeśli potrzebujesz wsparcia w dopasowaniu biura do nowych warunków, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć optymalne rozwiązania.