Epidemia koronawirusa, co zauważa m.in. Jacek Dukaj, przyspieszyła wiele procesów, z którymi mieliśmy do czynienia już wcześniej. Przyspieszenie następuje na wielu różnych poziomach: w trendach technologicznych, lifestyle’owych, także w przemianach wartości i kultury (więcej w eseju „Tak wymienia się rdzeń duszy”).
Każdy kryzys to sprawdzian dla innowacyjności i umiejętności szybkiego działania. Trzeba przyznać, że projektanci i producenci mebli bardzo sprawnie zareagowali na nowe realia. W jaki sposób design może pomóc w tych nietypowych czasach?
Jak w każdym, także „niekryzysowym” procesie projektowym kluczowe było zdefiniowanie nowych problemów i potrzeb, a następnie opracowanie rozwiązań. Czasami były to zupełnie nowe produkty, innym razem – modele obecne w portfolio już od dłuższego czasu, które pod wpływem bieżących wydarzeń zyskały nowe „5 minut”. Najbardziej gwałtowny wzrost zainteresowania dotyczy przede wszystkim: stacji do dezynfekcji rąk, wszelkiego rodzaju separatorów (pisaliśmy o nich tutaj) oraz dodatkowych koszy na śmieci (najlepiej bezdotykowych i zamykanych).
Równie dobrym refleksem wykazały się działy R&D, które przystąpiły do opracowania przewodników po pandemicznej rzeczywistości i podpowiedzi, jak sobie radzić z nowymi wyzwaniami. Na pewno wiele pytań pozostaje otwartych – odpowiedź na nie będzie możliwa wraz z rozwojem sytuacji.
Poniżej 3 naszym zdaniem najbardziej merytoryczne i przydatne opracowania. Publikacje zawierają konkretne podpowiedzi i rozwiązania (w tym także wiele przykładów aranżacji biura „przed i po”):
1.
Return to Work(place): Navigating the New Normal – dokument Haworth, który zawiera m.in.: listę pytań, na które warto odpowiedzieć planując powrót firmy do biura oraz konkretne przykłady, jak zmieniać biurowe ustawienia. Wszystko w kontekście kultury organizacji – to zagadnienie, które jest fundamentem wszelkich działań projektowych proponowanych przez Haworth. Jest też wersja przygotowana z myślą o działach HR (dostępna tutaj).
2.
The Road Back to the Office, A Safe Landing in a New Office Reality i najnowszy numer A New Destination for Shared Space to poradniki firmy Vitra przygotowane z myślą o różnych rodzajach przestrzeni. Wszystkie dostępne do pobrania tutaj.
3.
How to adapt the workplace to Covid19 – publikacja Actiu zawiera nie tylko wytyczne dotyczące dostosowania środowiska pracy do nowych wymagań, ale też wskazówki dot. wydajnego biura domowego.
Kolejne publikacje będziemy podrzucać na LinkedIn.
Osobną, bardzo pomocną kategorią materiałów są rekomendacje i wytyczne dot. dezynfekcji. Większość producentów przygotowała szczegółowe informacje (na przykład Haworth, Framery czy Kvadrat), które ułatwiają serwisom sprzątającym wypełnienie zaleceń epidemiologicznych bez ryzyka zniszczenia materiałów – warto ich szukać na poszczególnych stronach www.
Wszystkie teksty z cyklu „Powrót do biura” znajdziesz w kategorii RESEARCH. Jeśli potrzebujesz wsparcia w dopasowaniu biura do nowych warunków, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć optymalne rozwiązania.