Podczas ostatniej jesiennej edycji Shopping Center Forum odbyła się debata nt. roli sztuki i designu w procesie przemian centrów handlowych. Nasze zaproszenie do udziału w rozmowie zgodzili się przyjąć: Agnieszka Nowak, Dyrektor Generalna Galerii Północnej, GTC, Maja Ganszyniec, projektantka i partner w agencji strategicznej Touchideas oraz Filip Kowalik, dziennikarz i wydawca portalu Miasto2077.pl. Dyskusję prowadził Robert Pełka, założyciel i prezes Marro.
Zastanawialiśmy się wspólnie, jaki wpływ na rozpoznawalność i tożsamość miejsca mogą mieć design i sztuka? W przypadku centrów handlowych, które nieustannie szukają pomysłów na przyciągnięcie zainteresowania, a następnie zatrzymanie gości, pytanie jest szczególnie zasadne: każdy pozytywny wyróżnik przekłada się tutaj na wzmocnienie przewagi konkurencyjnej.
Przyglądając się aktualnej sytuacji nie sposób pominąć zmian społecznych i technologicznych. Ponad 50 % millenialsów, którzy stanowią liczną i liczącą się grupę docelową, wyrażają przekonanie, że ich życie „… to świetny materiał na film, ktoś powinien go nakręcić”. W obliczu zdziwienia, że nikt jeszcze tego nie zrobił, sami podejmują inicjatywę. Relacjonują swoje życie tam, gdzie wydaje się ono najbardziej atrakcyjne (wg jednego z badań 70% wybiera takie aktywności i miejsca, które pozwalają wykreować atrakcyjny content).
Tak postrzegane życie wymaga atrakcyjnej scenografii. Jeśli odpowiednio o nią zadbamy, odwiedzający ją ludzie będą chętnie pokazywać ją innym, zwiększając tym samym wizerunkowy zasięg miejsca. Przed architektami pojawia się więc dodatkowe wyzwanie: zaprojektowanie przestrzeni „przyjaznej social mediom”, czyli takiej, która umożliwi tworzenie popularnych treści (atrakcyjnych wizualnie zdjęć, relacji na Instagramie czy postów na Facebooku).
Przez prezentację i dyskusję przewijało się wiele przykładów. Zarówno polskie (Stary Browar w Poznaniu tworzony przez znaną z zaangażowania w sztukę Grażynę Kulczyk czy najświeższy przykład rzeźby „Wir” specjalnie zaprojektowanej dla Galerii Północnej w Warszawie), jak i międzynarodowe realizacje (Oculus World Trade Center w Nowym Jorku, K11 Art Mall w Hong Kongu, De Markthal w Rotterdamie, etc.) mogły powstać dzięki osobistym zainteresowaniom i ambicjom właścicieli czy inwestorów. Jednocześnie widać wyraźnie, że sztuka i design coraz częściej stają się świadomym wyborem wizerunkowym i biznesowym.
Więcej na temat debaty – na łamach miesięcznika Shopping Center Poland 11/2017 oraz online.