25 i 26 listopada mieliśmy przyjemność gościć Organizatorów XII Ogólnopolskiej Konferencji Konserwatorsko-Architektonicznej „Między Ortodoksją a Kreacją”. Wydarzenie z oczywistych powodów musiało odbyć się w formule online, a nasz showroom przy Browarnej zamienił się w studio konferencji.
W jaki sposób pogodzić sprzeczności w świecie ekologicznych wyzwań i ograniczeń? Na zadane przez organizatorów pytanie znakomici architekci odpowiadali poprzez realizacje, nad którymi aktualnie pracują: Zbigniew Maćków opowiadał o rewitalizacji Kotłowni na terenach dawnego PaFaWagu, a Władysław Grochowski (ARCHE) wraz z Piotrem Grochowskim i Wojciechem Kolędą o Cukrowni Żnin. Szymon Wojciechowski (APA Wojciechowski) i Krzysztof Pykel – o Porcie Praskim, Przemo Łukasik (Medusa Group) wraz Waldemarem Olbrykiem (ECHO Investment) – o łódzkiej Fuzji.
My z kolei odpowiedzi szukaliśmy w designie. Magda Garncarek, która zajmuje się researchem i insightami, opowiedziała, jakie rozwiązania podsuwa środowisko projektowe w trosce o środowisko i w dążeniu do projektowania i produkcji w obiegu zamkniętym.
Punktem wyjścia jest przekonanie, że to właśnie na etapie projektowania, wytwarzania produktu mają miejsce decyzje, które mają dużo większy wpływ na środowisko niż później indywidualne zachowania konsumenckie. Dlatego nowa, szersza odpowiedzialność projektantów i producentów polega na tym, żeby najpopularniejszy dzisiaj model „TAKE – MAKE – WASTE” przekształcić w „MAKE – USE – RETURN”.
Myślenie o designie w kategoriach wyłącznie estetycznych już od dawna nie wyczerpuje jego potencjału. Dzisiaj szczególnie ważne jest myślenie o projektowaniu przede wszystkim w kategoriach narzędzia do kreowania bardziej zrównoważonej przyszłości, a tym samym: lepszego świata. To może się odbywać na różnych poziomach, między innymi poprzez: dobór materiałów; procesy produkcyjne; modele biznesowe.
Poniżej obiecane przez Magdę linki i szczegóły dla zainteresowanych Uczestników Konferencji:
Roman Krznaric, „How to be a good ancestor”
- strona www autora i książki
- recenzja w The Guardian
MATERIAŁY
BAUX Acoustic Pulp: pierwszy na świecie materiał w 100% pochodzenia biologicznego, który łączy akustykę, bezpieczeństwo i wytrzymałość z zasadami zrównoważonego rozwoju i nowoczesną estetyką.
Nie zawiera jakichkolwiek substancji chemicznych, lista składników jest konsekwentnie naturalna: szwedzkie jodły i sosny pochodzące z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony, woda (z odzysku), otręby pszenne (bez GMO), skrobia ziemniaczana, wosk roślinny, skórki owoców cytrusowych.
Więcej informacji tutaj.
Really Copenhagen (Kvadrat): akustyczne panele oraz płyty wykorzystywane do produkcji mebli. Produkowane z odpadów (nie tylko z produkcji samej firmy Kvadrat. ale z odpadów branży modowej oraz pozostałości z pralni przemysłowych). Strona Really
Najnowsze wdrożenia krzeseł wyprodukowanych w 100% (!) z materiałów pochodzących z recyklingu: TipTon RE (Vitra), Remind (Pedrali) i Babila XL (Pedrali).
PROCESY PRODUKCYJNE
Systemowe podejście do zrównoważonej produkcji w wykonaniu szwedzkiej firmy BOLON:https://www.bolon.com/en/sustainability
Innowacyjny park technologiczny Actiu w Hiszpanii (m.in.: największa w Europie instalacja fotowoltaiczna na dachu, która generuje 7 millionów kWh energii słonecznej – 6 razy więcej niż faktyczne zapotrzebowanie Actiu na całą produkcję!):https://www.actiu.com/en/company/technological-park/
MODELE BIZNESOWE
Circular Lighting, Signify: światło jako… usługa: https://www.signify.com/global/lighting-services/managed-services/circular-lighting
Dziękujemy Uczestnikom za udział w Konferencji, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego lub poprzez LinkedIn, Facebook, Instagram.